مشکلات رعایت نکردن آداب صحیح رانندگی

مشکلات رعایت نکردن آداب صحیح رانندگی

در صورت وقوع تصادف چه مقصر باشیم چه نباشیم بدون اینکه داد و بیداد کنیم و ناسزا بگوییم از ماشین پیاده شده و منتظر پلیس می مانیم و چنانچه طرف مقابل رفتار نا مناسب داشت من با رعایت شأن اخلاقی خود، در زمان مناسب از طریق قانون جواب این رفتارها را خواهم داد. و دهها موارد دیگر که امیدوارم با به حافظه سپردن این موارد و رعایت آن ها بتوانیم آداب رانندگی را در معابر شهری بجا آوریم.

ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. وقتی بناست چند صد هزار یا چند میلیون نفر در ساعت معینی به سر کار بروند، خود به خود ازدحام پدید می‌آید؛ اما تفاوت ترافیک شهرهای بزرگ دنیا با ترافیک تهران این است که در کلان شهرها ترافیک باعث «دیرکرد» است اما در شهری مثل تهران چون رانندگی یک امر فردی است نه جمعی، ترافیک فقط موجب تأخیر نیست، موجب «کلافگی» و «خرد شدن اعصاب» هم است.

.

.

این محتوا هم برای کسانی که تازه گواهینامه گرفتن و در آزمون آنلاین گواهینامه قبول شدن خواندن آن الزامی است هم برای کسانی که سال هاست رانندگی می کنند.


مشکلات رعایت نکردن آداب صحیح رانندگی

طبق آمارها در طی چند دهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که در بیش از 90 درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل اصلی تصادف بوده است. رفتارهای ضد اجتماعی و همراه با خشونت و نحوه‌ی رانندگی خشن نیز با تصادفات رابطه داشته است. رانندگی خشن و خطرناک شامل رانندگی رقابت جویانه به مانند لذّت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان و یا رانندگی خطر پذیر به مانند پذیرش بالا، سرعت و سبقت ناگهانی و در سطوح پایین تر، رانندگی پرخاش جویانه به رانندگی با فاصله کم با خودروهای دیگر و یا گاز دادن از روی خشم و ژست های خشمناک که همه این رفتارها باعث تصادف شده و شخص را به طور جدّی تهدید می‌کند.

.

.

احترام به قوانین راهنمایی رانندگی و رعایت آنها، نوعی هنر و خودنمایی است که شخصیت این رانندگان را نزد دیگران زیبا و کامل جلوه می‌دهد و معتبر می‌سازد.

هرچند اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده، اما تعریف رانندگی، چه رسد به فرهنگ آن، هنوز وارد کشورمان نشده است.

«رانندگی صحیح»، نوعی مشارکت در یک امر جمعی است. این «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطلاح «زرنگی» او. «رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است، به معنای «هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است؛ بنابراین، این که خودرو فرد در بین دو خودرو جلویی جا می‌شود یا نه، تأثیری در نحوه رانندگی درست ندارد… وقتی در جامعه‌ای این نگرش به رانندگی حاکم باشد، یعنی هر کس پیش از آنکه به رسیدن به مقصدش بیندیشد، به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشد، این نظم در عمل چنین خود را نشان می‌دهد:


نحوه‌ی اصلاح آداب اشتباه رانندگی 

برای روشن شدن مطلب باید توجه کرد که رانندگی ایرانی، اصطلاحات خاصی هم به دنبال آورده است که در کتاب های آموزش رانندگی هیچ کشوری اصلا «وجود ندارد»؛ اصطلاحاتی مانند «راه گرفتن» و یا «رد کردن»

 «راه گرفتن» یعنی جلوی دیگری را بگیر تا خودت بتوانی بروی.

به دلیل نبود پاره‌ای مقررات در ایران (مثلا قانون حق تقدم هنگام گردش به چپ) مجبورید تا می‌توانید وسیله نقلیه خود را جلوتر و جلوتر ببرید تا خودرو مقابل چاره‌ای جز راه دادن به ما نداشته باشد.

همچنین «رد کردن» را وقتی به کار برده می‌شود، که خودرو خود را از فاصله بسیار نزدیک از کنار اتومبیل های دیگر یا پای یک عابر عبور می‌دهید. پس در هر دو اصطلاح «راه گرفتن» و «رد کردن» که مختص به رانندگی ماست، معنای «نزدیک شدن شدید به خودروها یا عابران» نهفته است.

حال چرا بدون «راه گرفتن» و «رد کردن» نمی‌توان در ایران رانندگی کرد؟ نکته اصلی اینجاست: اساسا «رعایت فاصله» که عنصری بسیار اساسی در رانندگی است، در کشور ما هیچ جایگاه و تعریف مشخصی ندارد. اگر راننده سپرش را از یک میلیمتری زانوی عابر رد کند، تخلفی مرتکب نشده؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبیل ها پنج سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند، قانون رعایت شده؛ وقتی یک موتورسیکلت با فاصله 30 سانتیمتر در پشت سر یک خودرو حرکت می‌کند، خلافی مرتکب نشده و عملا تخلف به شمار نمی‌رود. باید حتما به «بخورد و صدا بدهد» تا اتفاقی افتاده باشد.

البته بنا بر قانون رانندگان موظفند «فاصله ایمن» را رعایت کنند، ولی این از همان کلی گویی هایی است که مصادیقش نه تعریف و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعایت نکردن آن به چشم کسی می‌آید.

برای اینکه ببینید جزییات رعایت فاصله چگونه در دیگر کشورها یک به یک به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون می‌شود، مناسب است نمونه‌هایی در اینجا آورده شود.

وقتی سرویس مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان توقف می‌کند، خودروهای پشت سر موظف به رعایت فاصله 20 متری هستند. تخطی از این قانون حتی برای نخستین بار، علاوه بر 400 دلار جریمه، تعلیق گواهینامه برای شش ماه را در پی دارد.

هنگام گردش به راست، حق با عابر است و راننده باید حدود دو متر از خط عابر فاصله بگیرد. به خاطر اعمال قاطعانه این قانون است که عابر آسوده عرض خیابان را طی می‌کند. او به روبه‌رو نگاه می‌کند نه به خودرو، زیرا می‌داند سپر اتومبیل از دو متری به او نزدیکتر نخواهد شد:

حال تا اندازه‌ای معلوم می‌شود که چرا در کشور ما این مقدار تصادف رخ می‌دهد و چرا بیشترین کشته‌ها در میان عابران پیاده در ایران یا «سالمند» هستند و یا «کودک»؛ تا کسی حرکات شبه آکروباتیک بلد نباشد، نمی‌تواند خود را از اتومبیل ها و موتورسیکلت هایی که چفت در چفت یکدیگر و با فاصله سانتیمتری و گاهی میلیمتری از کنار عابران می‌گذرند نجات دهد.

بنا بر آنچه گفته شد، نقطه آغاز اصلاح رانندگی در ایران، آموزش فاصله گرفتن از یکدیگر است؛ چه فاصله خودرو از خودرو که با حرکت بین خطوط حاصل می‌شود و چه فاصله گرفتن عابر و خودرو از یکدیگر، و چه فاصله گرفتن از خودروهای امداد… .

.

.

.

ویژگی رعایت آداب صحیح فرهنگ رانندگی

شما با رعایت کردن آدای صحیح فرهنگ رانندگی سبب اتفاق چند مورد زیر می‌شوید.

1.سرعت حرکت خودروها چند برابر می‌شود.
2. احتمال برخورد اتومبیل ها به شدت کاهش می‌یابد.
3. در صورت تصادف، با توجه به مسیر خالی در دو طرف، خودروهای پلیس و آمبولانس به سرعت به محل رسیده راه را باز می‌کنند.
4. در صورت پنچر شدن یا خرابی یک ماشین، به دلیل وجود فضای کافی راه بندان پدید نمی‌آید.
5. از همه مهمتر، رانندگان با اعصاب راحت رانندگی می‌کنند. دیگر لازم نیست که آنان در هر لحظه چهار طرف را مراقبت کنند تا مبادا سپر یا آینه اتومبیل کناری به اتومبیلشان برخورد کند یا از عقب کسی به آنها بزند… .

همچنین کسی که می‌خواهد در بزرگراه به راست بپیچد، از صدها متر جلوتر در مسیر تعیین شده قرار می‌گیرد و خالی بودن باند کناری، او را به قانون شکنی نمی‌کشاند. (البته اعمال شدید قانون نقش خود را دارد که محل بحث در اینجا نیست):

به امید آن روزی که سیستم حمل‌ونقل عمومی منظم و جاده‌های دو بانده و وسایل نقلیه ایمن مهیا و رفتارهای فردی در برابر حرکت‌های جمعی مغلوب شود و انرژی پلیس به جای حضور در جاده و خیابان صرف ابتکارهای جدید شود


برای یادآوری مجدد برای رانندگان تازه کار عزیز و گرفتن گواهینامه

شما ابتدا باید در آزمون آنلاین گواهینامه شرکت کنید سپس در آزمون اصلی، که هر دو را می توانید در دوتست به صورت آزمون آنلاین خودتان را ارزیابی کنید. به خاطر داشته باشید در این روزها به علت شیوع کرونا ما برای شما بستری را فراهم کردیم تا بتوانید به راحتی خود را با آزمون آیین نامه اصلی آنلاین ارزیابی کنید

هدف کار ما از برگزاری آزمون آنلاین راهنمایی رانندگی (آزمون آیین نامه) لذت شما از رانندگی است

ممنونم از زمانی که گذاشتین

تیم دوتست/ دودرایو

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید