آداب صحیح رانندگی در ایران

آداب صحیح رانندگی در ایران

احترام به قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی و رعایت آنها، نوعی هنر و خودنمایی است که شخصیت این رانندگان را نزد دیگران زیبا و کامل جلوه می دهد و معتبر می سازد

یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی یک جامعه رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و فرهنگ استفاده از خودرو است. الگوهای تنظیم رفتار رانندگان، عابران پیاده و حتی پلیس های راهنمایی رانندگی برگرفته از معیارها و قواعد اجتماعی در همان کشور است. به ‌طوری که در دهه اخیر در بعضی از جوامع، فرهنگ رانندگی یکی از معیارهای تعیین شخصیت افراد هم محسوب می‌شود. یک قانون مشترک بین همه افراد محسوب شده و اگر به شکل صحیح رعایت شود، روحیه رفتار جمعی را شکل می‌دهد. فردی‌بودن رانندگی در ایران ریشه بیشتر معضلات ترافیکی، تصادفات و تلفات است.

این محتوا هم برای کسانی که تازه گواهینامه گرفتن و در آزمون آنلاین گواهینامه قبول شدن خواندن آن الزامی است هم برای کسانی که سال هاست رانندگی می کنند.

.

.

در این مطلب به آداب و فرهنگ صحیح رانندگی در ایران پرداخته می‌شود.

اخلاق یک شهروند ایرانی هنگام رانندگی و پیاده‌روی متفاوت است. این شهروند در برخوردهای اجتماعی خود به فردی که قصد ورود به خیابان اصلی را دارد، راه نمی‌دهد؛ با چراغ‌دادن‌های ممتد و بوق‌زدن‌های گیج‌کننده او را میخکوب می‌کند، چون احساس می‌کند ثانیه‌های رانندگی برایش طلاست. شهروندان ایرانی در زمان پیاده‌روی هم برای سواره‌ها مشکل ایجاد می‌کنند؛ از چراغ سبز مخصوص خودروها عبور می‌کند و حاضر به ٣٠ ثانیه درنگ تا چراغ عابر سبز شود نیست!

وسایل نقلیه برای رفاه افراد ساخته شده‌اند و نمی‌توان کسی را سرزنش کرد که چرا از وسیله نقلیه استفاده می‌کند. در کشور ما مردم مجبورند در سرمای زمستان و گرمای تابستان برای انجام کارهای خود از وسیله شخصی استفاده کنند؛ چون سیستم منظم و پیشرفته حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد.

.

.

مشکلات رعایت نکردن آداب فرهنگ رانندگی

براساس گزارش یونیسف در ایران درهر بیست دقیقه یک نفر در جاده های ایران جان می سپارند و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام العمر یک نفر به خانواده اش می رسد و سالانه میلیاردها دلار بر اقتصاد ایران هزینه وارد می کند. کشته های تصادفات در ایران نسبت به جمعیت و خودرودر دنیا اول است وحدود 25 در صد از کلیه تصادفات جاده ای در ایران مربوط به حوادث موتور سیکلت است که در بیش از 60 درصد این موارد به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی است. به عبارت دیگر، در ایران و در نتیجه تصادفات رانندگی سالانه به ازای هر صد هزار نفر، 38 کشته و در کل به ازای هر صد هزار نفر جمعیت 63 نفر کشته و زخمی می شوندو به همین دلیل رتبه ی اول را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

آمارها نشان می‌دهد که مجموع کشته‌های حوادث رانندگی جاده‌های ایران بعد از جنگ حدود ٨٥٠‌هزار نفر یعنی ٤ برابر تلفات جنگ ایران و عراق بوده است.

.

تصوری غلط و باورهایی رایج در فرهنگ رانندگی

رانندگی در دنیا، یک امر «جمعی» است، ولی در ایران یک امر «فردی» تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر، «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم… هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم.

این جاده ها و علائم و قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی در سایر کشورهای غربی نیز وجود دارد این همان فرهنگ است که سبک رانندگی و انضباط اجتماعی و پایبندی به قوانین در جوامع را مشخص می سازد.

رانندگی برای ما هم لذّت بخش است و هم گاهاً مضرر و زیان ده.

امّا زمانی این فرح بخشی و لذّت می تواند برایمان پایدار و خاطره انگیز باشد که به اصول، فرهنگ و آداب مربوط به آن نیز پایبند و معتقد باشیم و رانندگی اصولی و درست طبق قوانین و آئین نامه های راهنمایی و رانندگی علاوه بر آنکه رانندگی را برای ما زیبا و دلنشین خواهد کرد بر مثبت بودن رفتار ما هم صحه خواهد گذاشت بر خلاف تصور برخی از افراد، نحوی رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر آن می تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد زیرا چگونگی رانندگی با اتومبیل به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی یک انسان می باشد.

در واقع رانندگی نشانه اخلاق اجتماعی هر فرد است چرا که رعایت قوانین و مقرارت و احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه عمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود.

آداب صحیح فرهنگ رانندگی

شما می‌توانید با رعایت این 10 مورد کمک شایانی به فرهنگ رانندگی و محافظت از هم‌نوعان خود انجام دهید.

همواره با آرامش و تمرکز کامل رانندگی کنید.

از زیادکردن صدای موسیقی، صحبت کردن با تلفن همراه و خواب آلودگی در هنگام رانندگی بپرهیزید.

حتماً قبل از حرکت کمربند ایمنی را بسته و از بستن کمربند سرنشینان اطمینان حاصل نمایید.

  شب هنگام در خیابان های دو طرفه از نور بالا استفاده نکنید.

  در ترافیک یا تجمع ماشین ها، از بوق زدن بی مورد پرهیز کنید.

همیشه فاصله بین اتومبیل خود با اتومبیل جلویی را حفظ نمایید.

در سر چهار راه ها و در پشت چراغ قرمز اگر گل فروش و یا روزنامه فروش و یا کسانی هستند که تقاضای خرید و یا کمک نقدی را دارند حدالامکان او را کمک کنید و اگر تمایل ندارید محترمانه از او عذرخواهی کنید.

هنگام پارک کردن در کنار خیابان، بدون توجه به عبور ماشین ها، درب سمت چپ را باز نکنید.

در ماشین همیشه بیمه نامه، کپسول آتش نشانی و آب به همراه داشته باشید.

  از بوق های پشت سرهم برای جلب نظر دیگران خودداری کنید.

در صورت خلوت بودن خیابان و اگر چراغ قرمز بود منتظر بمانید تا چراغ سبز شود.

در خیابان های اصلی با دنده عقب رانندگی نکنید.

 در پمپ بنزین هنگام بنزین زدن نوبت را رعایت کنید و از هدر رفت آن جلوگیری نمایید.

اشتباهات عابرین پیاده را با الفاظ رکیک پاسخ ندهید.

خودرو را همیشه تمیز نگه دارید تا عابران پیاده مجبور نشوند روی شیشه یا بدنه ماشین عبارت (لطفاً مرا بشویید) را حک کنند.

در هنگام بارندگی در خیابان به علّت تجمع آب در سطح خیابان به آرامی حرکت کنید چرا که ممکن است آب روی سر و صورت و یا لباس عابران پاشیده شود.

به امید آن روزی که سیستم حمل‌ونقل عمومی منظم و جاده‌های دو بانده و وسایل نقلیه ایمن مهیا و رفتارهای فردی در برابر حرکت‌های جمعی مغلوب شود و انرژی پلیس به جای حضور در جاده و خیابان صرف ابتکارهای جدید شود

برای یادآوری مجدد برای رانندگان تازه کار عزیز و گرفتن گواهینامه

شما ابتدا باید در آزمون آنلاین گواهینامه شرکت کنید سپس در آزمون اصلی، که هر دو را می توانید در دوتست به صورت آزمون آنلاین خودتان را ارزیابی کنید. به خاطر داشته باشید در این روزها به علت شیوع کرونا ما برای شما بستری را فراهم کردیم تا بتوانید به راحتی خود را با آزمون آیین نامه اصلی آنلاین ارزیابی کنید

هدف کار ما از برگزاری آزمون آنلاین راهنمایی رانندگی لذت شما از رانندگی است

ممنونم از زمانی که گذاشتین

تیم دوتست/ دودرایو

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید