آیا لاستیک بعد از دادن به آپاراتی مجددا قابل استفاده هست؟؟

آیا لاستیک بعد از دادن به آپاراتی مجددا قابل استفاده هست؟؟

پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.

 سلام به همگی

امیدوارم حالت خوب باشه

امروز میخوام درمورد پنچر شدن لاستیک چگونه تعمیر کردن اون صحبت کنیم.

پنچر شدن اتفاقی که همه رو درگیر خودش میکنه،پس خیلی مهمه که نکات اولیه رو بدونیم.

 اولین چیزی که باید بدونی شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی هستش زیراکه بعضی از این چرخ ها قابلیت استفاده ی مجدد رو دارن 

هشدار!

درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستن. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب اون میشه. 

تایری که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده، برای تعمیر به آپاراتی‌ها میفرسته.

بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره اون) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران هستن. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام میشه که محل آسیب دیده رو ترمیم میکنن. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکن چون دیگه قابل استفاده نیستن. 

همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر هستش به شدت دوری کن.

 

اگه هنوز گواهینامه نگرفتی و دنبال یک آزمون اصلی آیین نامه هستی بهت پیشنهاد می کنم آزمون آیین نامه رانندگی دوتست رو از دست نده.

  


باتوجه به نقش و اهمیتی که لاستیک در ایمنی خودرو و سرنشینان اون داره، هر نوع صدمه به خصوص اگه به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد بشه،‌ شرایطی را به‌ وجود میاره که باید از استفاده مجدد از اون صرف نظر کنی. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدی، بهتر هستش که در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنی.

قبل از هر چیز شاید بهتر باشه با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا بشی

بدنه یا منجید تایر

بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده که استحکام اون نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر داره. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشه.

میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص میشه. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشه، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده میشه که به آن دیواره میگن.

بهت پیشنهاد میکنم حتما یک سر به دودرایو و نمونه سوالات راهنمایی رانندگی دوتست بزن تا با خیال راحت تری آزمون آیین نامه بدی.

ممنون از زمانی که گذاشتی.

برچسب‌ها:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید