ابزارهای تکنولوژی آموزشی

ابزارهای تکنولوژی آموزشی

بر اساس تعریف متداول متخصصین حوزه آموزش، تكنولوژی آموزشی عبارت است از روش سیستماتیك طراحی، اجرایی و ارزشیابی كل فرایند تدریس و یادگیری كه براساس اهداف معین و یا استفاده از دستاورد های روان شناسی یادگیری و علم ارتباطات و به خدمت گرفتن منابع مختلف (اعم از انسانی وغیر انسانی) با هدف آموزش مؤثرتر تنظیم واجرا می گردد.

بر اساس تعریف متداول متخصصین حوزه آموزش، تكنولوژی آموزشی عبارت است از روش سیستماتیك طراحی، اجرایی و ارزشیابی كل فرایند تدریس و یادگیری كه براساس اهداف معین و یا استفاده  از دستاورد های روان شناسی یادگیری و علم ارتباطات و به خدمت گرفتن منابع مختلف (اعم از انسانی وغیر انسانی) با هدف آموزش مؤثرتر تنظیم واجرا می  گردد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا گروهی از متخصصین سخت افزارها،گروهی دیگر نرم افزارها و گروه سوم،  فنون مربوط به طراحی و اجرا و ارزشیابی آموزشی را تکنولوژی آموزشی می دانند؟ و این چندگانگی در مفهوم تکنولوژی آموزشی از کجا بوجود آمده است؟

 

پاسخ به این سوال  با نگاهی بر سیر تکاملی تکنولوژی آموزشی، به معنای امروز آن بیان می گردد.

مرحله اول زمانیست که به تازگی مفهوم نوظهور تکنولوژی آموزشی مطرح شده بود.در این مرحله ابزارها و وسایل سمعی و بصری رونق خاصی پیدا کرده بودند.

در واقع این وسایل با هدف کمک به معلمان در امر آموزش استفاده می شد.ویدئو پروژکتور از جمله این ابزار به حساب می آمد. بکار گیری این ابزار باعث شد، یکنواختی از کلاس های درس بیرون بیاید و گروه بیشتری تحت تعلیم قرار گیرند ولی این ابزار به سرعت جذابیت خود را از دست داده و در عمل اقبالی که همگان از آن انتظار داشتند میسر نشد.

به چند دلیل استفاده از این ابزار همه گیر نشد:

۱- هزینه های سنگین برای تهیه اینگونه ابزار

۲- کمبود نرم افزارهای آموزشی قابل استفاده در این وسیله، یا به بیان دیگر قابل استفاده برای این قبیل ابزار ها.

۳-  بی اعتمادی معلمان به استفاده از آنها به واسطه عدم تغییر نگاه برای استفاده از آن

۴- نبود محتوایی که ظرفیت های این ابزار را به خوبی نمایش دهد

و به طور کلی این عوامل باعث شد نقش این ابزار در تکنولوژی آموزشی کمرنگ تر شود.

 

در مرحله دوم، نرم افزارهای آموزشی وارد میدان شده.این ابزار هدفشان تسهیل امر آموزش و کمک به معلمان بود.فیلم ها،عکس ها،کیت ها و بازی های آموزشی از جمله مصادیق آن به حساب می آیند.این ابزارها نیز به واسطه هزینه بالای تولید آنها، و تاریخ مصرف کوتاهشان و در عین حال نیاز به بروز رسانی بالای آنها نیز چندان موفقیتی بدست نیاوردند. در این میان نباید منفعت شرکت های تجاری به جهت سودآوری بیشتر با استفاده از روش های قدیمی را نیز از چشم پنهان گذاشت.

 

در نهایت در مرحله سوم، متخصصین حوزه آموزش بطور کلی فرآیند تدریس و یادگیری را بصورت یک سیستم آموزشی که در آن محوریت با دانش آموز است مورد توجه قرار دادند. در این نگاه وسایل سمعی و بصری بعنوان وسایل آموزشی، نه کمک آموزشی، در داخل یک سیستم بزرگتر آموزشی قرار گرفت.

 از مشخصات اصلی این مرحله عدم توجه به تولید کننده محتوا هست، و چه استاد و چه دانش آموز به بیان خود و با استفاده از تکنولوژی های روز، از قبیل پلتفرم آموزش آنلاین، پلتفرم آزمون آنلاین، فضا های اشتراک ویدئویی و به طور کلی وب سرویس ها و ابزار های موجود در بستر اینترنت، برای تولید محتوای آموزشی مورد استفاده قرار گرفتند. درحال حاضر مجموعه های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند.

 

دوتست با تجربه ی ۳ سال آزمون  و خطا در ارائه بستر آزمون آنلاین  توانسته در سطح کشور آزمون های پر جمعیت و با اهمییتی از جمله آزمون های ضمن خدمت آموزش و پرورش، آزمون های ضمن خدمت شهرداری اصفهان، آزمون های ضمن خدمت شهرداری یزد و ارگان های وابسته به آن، وزارت علوم و آزمون های استخدام کشوری فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و آزمون های توسعه دانش سازمانی در شرکت های مختلف خصوصی را برگزار نماید.

 مفتخریم که توانسته ایم در این مسیر گامی بزرگ برداریم.

برچسب ها:

ساناز اسدآبادی
ساناز اسدآبادی

Master Of Public Law Support and Communication at Dotest

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید